Segurament te’n recordes de la primera paraula que va pronunciar el teu bebè. I del dia que va fer les primeres passes. Presenciar com els nostres petits creixen i aprenen durant els primers anys de vida és un espectacle meravellós.
Durant la primera infància tenen lloc la majoria de canvis que es produiran al llarg de la vida com a éssers humans. Les nostres filles i fills desenvolupen habilitats físiques, psicològiques i socials. I el procés de l’adquisició del llenguatge és un viatge fascinant.
Es pot estimular l’aprenentatge?
Dels 0 als 6 anys, el cervell està preparat per a l’aprenentatge. És per això que l’estimulació primerenca afavoreix el desenvolupament d’aspectes clau de gran repercussió en el futur.
L’entorn familiar és crucial en l’avenç dels més petits, i això és especialment important en l’àmbit del llenguatge, en el qual la interacció i la imitació són motors de l’aprenentatge.
De la mateixa manera, quan parlem de l’aprenentatge d’un segon o tercer idioma, com l’anglès, el paper de l’entorn familiar en l’estimulació és important i necessari.
La importància del joc en l’aprenentatge
Molts psicòlegs, filòsofs i pedagogs han recalcat al llarg de la història la importància del joc en l’aprenentatge.
Com va dir un dels primers estudiosos del cervell infantil, Jean Piaget, “els nens i nenes no juguen per aprendre, sinó que aprenen perquè juguen”.
Jugar és un instint, una tendència natural de les criatures; és la manera de descobrir i comprendre el món, i de relacionar-se amb els iguals. Jugar en un entorn d’afecte i respecte potencia la seva seguretat i l’autoestima.
Amb el joc, les nenes i els nens desenvolupen habilitats socials i perfeccionen el llenguatge i el seu desenvolupament intel·lectual, aprenen a cooperar i a respectar-se, i augmenten la seva capacitat cognitiva.
La importància del joc en l’adquisició d’un nou idioma, com l’anglès, és una de les claus de l’aprenentatge natural de la llengua.
Com s’estimula el desenvolupament del llenguatge en nens i nenes?
Abans de llançar-se a parlar, el cervell dels nens i nenes s’”amobla” amb les bases que permeten la comprensió i l’expressió preverbal. Per això, és tan important l’escolta durant aquest primer any.
La veritat és que, com passa amb tantes altres coses, els nostres “instints” com a mares i pares són més valuosos del que poden semblar-nos, i amb accions quotidianes com cantar als nostres bebès, llegir-los contes habitualment, fer onomatopeies o ballar amb ells en braços estem, de fet, estimulant el llenguatge.
Voleu entrar en detalls i provar algunes activitats? Doncs, som-hi!
De 0 a 2 anys:
5 consells per estimular el llenguatge en bebès
Abans d’introduir-los en el llenguatge a través de paraules i frases, podem ajudar-los a fomentar les bases del llenguatge expressiu. Us expliquem seguidament alguns exercicis i pràctiques que podeu fer amb el vostre bebè des dels primers dies per estimular el desenvolupament del seu llenguatge.
- Potencieu el contacte visual.
Establir un bon contacte visual és bàsic per a una bona comunicació. Recordeu-vos de posar sempre a la seva alçada per mirar-lo als ulls quan li parleu, li canteu o hi jugueu. - Deixeu que els teus gestos parlin.
Acompanyeu les vostres explicacions amb gestos i amb expressions facials, l’ajudaran a descodificar i facilitar l’expressió preverbal a través de la imitació. - Imiteu sons.
Els sons d’animals, el soroll dels vehicles... En l’etapa prelingüística les repeticions de síl·labes simples i musicals ajuden als bebès a fixar les bases del llenguatge i la descodificació. A més, de ben segur captareu l’atenció del vostre petit... i fins i tot, potser li arrenqueu un riure que, sense cap mena de dubte, és el millor so del món! - Jugueu a trucar per telèfon.
Als més petits els encanta imitar, i segur que el vostre bebè no trigarà a agafar qualsevol objecte i fer veure que és un telèfon a través del qual “parla” amb vosaltres o amb els avis. Seguiu-li el joc i mantingueu converses amb el vostre bebè, seguiu amb el “diàleg” i animeu-lo a respondre. - Estimuleu l’aparell fonador.
És a dir, feu “gimnàstica” amb els músculs involucrats en la parla. Fer petarrons, enviar petons, bufar un xiulet o una palleta, fer ganyotes davant del mirall, respirar fondo... són només alguns dels exercicis útils per al desenvolupament de la parla.
A partir dels 2 anys:
5 jocs per estimular el llenguatge… i també l’anglès!
Alguns jocs destinats a potenciar el desenvolupament de l’expressió us serviran també perquè els nens i nenes aprenguin anglès a casa.
1- I spy…
Un clàssic que mai falla. En català diem “Veig, veig, què veus?, una coseta i quina coseta és?”. Llavors donem una pista, en funció de l’edat del nen o nena o el vocabulari que ens interessi treballar: “Comença per la lletra M” o bé “és de color blau”.
La rima en anglès seria així: “I spy, with my little eye, something with the letter M… / something that is blue”.
2- Simon Says (En Simó diu)
Un altre clàssic. Aquest joc ajuda a millorar la comprensió oral, fomenta l’escolta activa, treballa la velocitat de reacció i la coordinació. A més, desenvolupa el vocabulari d’accions (verbs) i de parts del cos.
Un dels jugadors porta la direcció de la partida i diu: “Simon says...” i completa la frase amb una acció, per exemple “let’s jump up and down” (saltem amunt i avall) o “let’s touch our nose” (ens toquem el nas) i els nens i nenes han de fer el que en Simon diu. Hauran d’estar atents, si el jugador no diu “Simon says...” no li haurem de fer cas, tot i que ens doni una ordre.
3- A bag with stuff (La bossa dels objectes)
Ideal per potenciar la imaginació i el vocabulari, la narrativa... i tot reforçat amb l’efecte sorpresa! Hi sabeu jugar? Col·loquem una bossa, un cistell o una caixa al centre de l’habitació i l’omplim amb diversos objectes, els jugadors hauran de seure-hi al voltant. La bossa pot tenir diversos objectes, com més variats millor: una cullera, una fulla d’arbre, un picarol, una nina, una ploma, una cirera, un mitjó... Els participants treuen de la bossa dos objectes a l’atzar i s'han d’inventar una història en la qual hi apareguin. Una altra variació és anar traient objectes a mesura que avancem amb el nostre conte inventat i anar incorporant-los a l’argument.
Per als més petits pot ser una mica complicat jugar-hi en anglès, però en lloc d’inventar històries, podem adaptar el joc perquè facin frases senzilles amb els objectes que vagin traient de la bossa.
4- Jocs de taula com el Qui és qui? o el Pictionary
Si tenim per casa aquests jocs de taula de tota la vida, els hi podem donar un nou ús fent partides en anglès! Els dos jocs esmentats al títol tenen versions per als més petits, o si els tenim en versió per adults, podem adaptar les normes perquè tots us sentiu còmodes, i passeu una bona estona mentre refresqueu l’anglès.
El Qui és qui? ens permet treballar les descripcions (parts del cos, mides, colors) i el Pictionary ens permet ampliar el vocabulari i l’expressió oral. És bona idea tenir a mà un diccionari per si no sabem com es diu en anglès la paraula corresponent a cada dibuix. Els riures estan assegurats i serà molt més fàcil recordar les definicions de les paraules que estem dibuixant.
5- Tongue twisters (embarbussaments)
A quin nen o nena no li encanten els embarbussaments? I com s’hi esforcen per intentar arribar al final pronunciant-los correctament.
Els embarbussaments (tongue twisters, en anglès) treballen la memòria i la pronunciació. Animeu-vos a anar més enllà dels “Setze jutges d’un jutjat” i proveu a prova les vostres habilitats i les dels vostres fills i filles en anglès.
Aquí us deixem quatre embarbussaments molt senzills per començar a jugar amb els més petits:
Ice cream!
I scream, you scream, we all scream, for ice cream!
Two witches, two watches
If two witches would watch two watches, which witch would watch which watch?
She sells sea shells
She sells seashells by the seashore
And the shells she sells by the seashore are sea shells for sure
Woodchuck chuck
How much wood would a woodchuck chuck, if the woodchuck could chuck wood?
He would chuck, he would, as much as he could,
And chuck as much wood as a woodchuck would,
If a woodchuck could chuck wood.
Música perquè els nens i nenes aprenguin anglès
Si seguiu atents al nostre blog, aviat descobrireu com aplicar algunes tècniques de musicoteràpia a l’aprenentatge de l’anglès.
Simplement, el fet d’escoltar atentament música que us agradi i aprendre alguna tornada suposa un estímul fantàstic per a l’aprenentatge de l’anglès.
La música és un gran instrument per potenciar l’aprenentatge de l’anglès en els més petits, perquè la gaudeixen, la viuen com un joc, afina la seva oïda i la seva comprensió, i permet fixar la pronunciació i ampliar el vocabulari. Però, sobretot, perquè és divertit i natural, i això fa que el cervell sigui molt més receptiu a l’aprenentatge.
En el nostre blog trobareu cançons per cantar amb els vostres petits, amb la lletra per descarregar també. Estan classificades per edats en les publicacions següents:
Activitats per fer a casa amb nens i nenes d’1 i 2 anys.
Activitats per fer a casa amb nens i nenes de 3 a 8 anys.
Activitats per fer a casa amb nens i nenes de 9 a 11 anys.
Si els teus fills o filles són adolescents, compartir música en anglès pot ser un gran moment de complicitat. Interessa’t pels grups que els agraden, mireu junts els videoclips, busqueu les lletres de les cançons, apreneu-les junts i canteu en veu alta.
I vosaltres, quins altres jocs feu a casa per afavorir la pràctica d’una llengua? Ens ho expliqueu?