Com cada any el 8 de març se celebra el Dia Internacional de la Dona, una jornada dedicada a les dones d’arreu del món. Avui volem explicar-vos com va sortir aquesta festa, però també donar-vos algunes recomanacions perquè aquesta ocasió es converteix en una bona oportunitat per començar a parlar de temes de gènere amb els vostres fills i filles, a través d’exemples i d’una educació positiva.
Abans de res, donem una ullada al passat: sabeu per què se celebra un dia en honor a les dones el 8 de març? Probablement ja coneixeu la història de l’incendi d’una fàbrica a Nova York el 1911, en el qual van perdre la vida més de 100 treballadores. No obstant això, aquesta no és la raó per la qual celebrem aquest dia el 8 de març. Voleu descobrir-la? Som-hi!
Índex de continguts
- Per què celebrem el Dia Internacional de la Dona?
- Activitats per explicar el Dia Internacional de la Dona a nens i nenes
- Oficis de dones i d’homes: aprenem els oficis
- Fem ús de les xarxes socials per difondre missatges positius: el repte selfie - Presentem als nostres fills i filles les dones que han fet història!
- 5 científiques que han fet història
- 6 dones famoses compromeses amb la promoció de l’educació
Per què celebrem el Dia Internacional de la Dona?
En primer lloc, volem fer un aclariment: tot i l’ús consolidat de l’expressió “festa”, més que una festa estem parlant d’un verdader Dia Internacional de la Dona, que té com a objectius prioritaris:
- Celebrar tot el que han aconseguit les dones.
- Sensibilitzar la població sobre les desigualtats a què s’enfronten les dones.
- Promoure la igualtat de gènere en tots els àmbits.
Aquest Dia va néixer a principis del segle passat, quan moltes dones encara lluitaven per aconseguir el dret a vot. No va fer fins al 1975 que les Nacions Unides va decidir celebrar un dia dedicar a les dones cada 8 de març i dos anys després es va establir el Dia de les Nacions Unides pels Drets de la Dona. Tot i els èxits aconseguits internacionalment en els últims 40 anys, encara queda molt per aconseguir la igualtat de gènere i sensibilitzar la societat sobre aquest tema.
Activitats per explicar el Dia Internacional de la Dona a nens i nenes
Oficis de dones i d’homes: aprenem els oficis
El llenguatge és un reflex de la nostra manera de pensar i entendre el món, fins i tot més que les nostres accions. Per això, és important acostumar els nostres fills i filles a fer ús de les paraules correctament per evitar qualsevol classe de discriminació des de ben petits.
Podem aprofitar l’ocasió també per aprendre anglès. Començarem amb els oficis, per exemple. Si els vostres fills i filles ja saben anglès, podeu escriure una llista de professions i frases sobre les tasques de cadascuna. Us deixem alguns exemples:
Astronaut
Astronauts go to space to learn more about what is beyond our planet.
Doctor
Doctors look after sick people.
Police officer
Police officers help keep people in their communities safe.
Scientist
Scientists are very curious people who like to solve problems doing experiments.
Journalist
Journalists report to their audience the lastest news stories, interview people and research the topics they cover.
Teacher
Teachers help you find the answer to any question and learn different things.
A part d’aprendre vocabulari nou, aquesta activitat serà una bona oportunitat per explicar-los que totes les professions les poden fer tant homes com dones i que, per tant, no hi ha diferències entre “feines de dones” i “feines d’homes”. Amb els nens i nenes més petits, podreu utilitzar dibuixos o també fer servir retalls de diari.
Fem ús de les xarxes socials per difondre missatges positius: el repte selfie
Els nens i nenes més grans, que poden començar a entrar en contacte amb el món de les xarxes socials, podrien interessar-se per un repte selfie. Sí, ho heu encertat: el que pot semblar-vos infantil pot resultar ser una gran manera de comunicar i explicar conceptes importants. Com sempre, us proposem llançar un challenge en anglès: els vostres fills i filles aprendran paraules noves en anglès, milloraran els coneixements de gramàtica i podran interactuar amb seguidors d’arreu del món.
- Demaneu-los que facin cartells on puguin escriure una frase que mostri el seu compromís amb la promoció de la igualtat entre homes i dones.
- Feu-vos una selfie agafant el cartell.
- Escolliu una etiqueta i publiqueu la fotografia a les xarxes socials.
Presentem als nostres fills i filles les dones que han fet història!
Ensenyem als nostres fills i filles que hi ha hagut dones que han aconseguit fites extraordinàries en tots els camps, fins i tot en àmbits considerats “masculins”. Parlem, per exemple, de Marie Curie i Rosalind Franklin en el camp de la química; Ada Lovelace en el camp de les matemàtiques; o Amelia Earhart per l'aviació.
Mencionar totes les dones que han deixat una empremta en la nostra societat és realment impossible, però ens agradaria presentar-vos-en sis que han destacat en l’àmbit de l’educació.
5 científiques que han fet història
La història està plena de dones que han contribuït a aconseguir grans avenços científics, però els seus noms han quedat a l’ombra dels seus companys homes, tot i que en algunes ocasions han hagut d’enfrontar-se a moltes més dificultats que ells per tirar endavant les seves investigacions. Sabies que les científiques de l’Observatori de la Universitat de Harvard no tenien accés als telescopis? Malgrat tot, van mapar l’univers i van canviar l'astronomia. Com elles, moltes altres han caigut en l’oblit, però avui volem recordar cinc dones científiques que han fet història.
Marie Sklodowska (Polònia, 1867–França, 1934)
Més coneguda com a Marie Curie, segurament és la gran excepció al poc reconeixement que han rebut les dones científiques al llarg de la història. Va ser la primera dona que va guanyar un premi Nobel i també la primera persona que en va guanyar dos. El 1911 va rebre el Nobel de Química pel descobriment del radi i el poloni; i anys abans havia compartit el premi de Física amb el seu marit, Pierre Curie, i Henri Becquerel. Marie Curie va néixer a Polònia, però va marxar del país perquè allà les dones no tenien dret a l'educació superior. Es va instal·lar a França per poder estudiar a La Sorbona de París i, tot i que va ser la primera dona catedràtica d'aquesta universitat, el mateix any del Nobel van rebutjar el seu ingrés a l'Acadèmia Francesa de les Ciències.
Jane Godall (Regne Unit, 1934)
És una de les primatòlogues més reconegudes de la història. Ha dedicat tota la seva vida a la protecció dels animals i l'estudi dels primats. Quan tenia 26 anys, va viatjar a Tanganyika (actualment, Tanzània) per observar els ximpanzés i va començar una de les investigacions de camp més llargues de la història sobre els animals en llibertat. Jane Goodall es va introduir a l’hàbitat dels ximpanzés per estudiar-los de ben a prop, comprendre com viuen i com es relacionen entre ells. Així va ser com als anys 60 va descobrir que els ximpanzés fabriquen i fan servir eines, fet que li va suposar el reconeixement internacional.
Hedy Lamarr (Àustria, 1914–Estats Units, 2000)
Va ser actriu de cinema, enginyera de telecomunicacions i també inventora. La seva feina en el camp de les comunicacions sense fils va establir les bases del Wi-Fi modern, les xarxes mòbils i els dispositius Bluetooth. Es va instal·lar als Estats Units per fugir del seu marit, Fritz Mandl, disposada a ajudar els aliats durant la Segona Guerra Mundial. Tot i ser rebutjada per treballar per al Consell Nacional d’Inventors, Hedy Lamarr i el compositor George Antheil van desenvolupar un sistema de guia de torpedes més fiable que els senyals de ràdio que feia servir l’armada i que eren molt fàcils d’intervenir i, per tant, de desviar. Aquest descobriment va ser clau per al desenvolupament de l'anomenada tecnologia d'espectre eixamplat, present en molts aparells electrònics actuals.
Rosalind Franklin (Regne Unit, 1920–1958)
Tot i que va ser ella qui va fer la famosa fotografia 51, que va demostrar que l’ADN té forma d’hèlice, van ser els seus companys homes els que es van endur tot el reconeixement. James Watson, Francis Crick i Maruice Wilkins van guanyar el Nobel de Medicina el 1962 gràcies a aquesta descoberta. En canvi, Rosalind Franklin va haver de superar molts obstacles per dedicar-se a la ciència. El seu pare no volia que estudiés, però finalment va aconseguir-ho. Es va doctorar a la Universitat de Cambridge, va formar part de diversos equips d’investigació i les seves descobertes sobre l'estructura dels virus van ser la base que després va desenvolupar Aaron Klug i que el van portar a guanyar el Nobel de Química l’any 1982.
María Blasco (Espanya, 1965)
És biòloga i l'actual directora del Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques, una de les institucions científiques espanyoles més reconegudes arreu del món. Es va formar amb Margarita Salas, considerada la gran pionera de la ciència espanyola per les seves investigacions en el camp de la bioquímica i de la biologia molecular. María Blasco és un referent mundial en l'estudi dels telòmers, que són els extrems dels cromosomes, i la seva relació amb el càncer i l’envelliment.
6 dones famoses compromeses amb la promoció de l’educació
La educación es la herramienta que nos abre las puertas a la igualdad y a la libertad. De hecho, la educación gratuita y de calidad es un derecho de todos los niños y niñas, porque sin educación, no hay oportunidades ni espíritu crítico. La educación nos enseña cómo es el mundo y todo lo que nos ofrece. Cómo debe ser la educación de los niños y las niñas ha sido también tema de debate a lo largo de la historia, pero hay algunas mujeres que han marcado un antes y un después en el campo de la educación porque han puesto las bases para la educación respetuosa de los más pequeños. ¡Os invitamos a descubrirlas!
Maria Montessori (Italia, 1870 - Países Bajos, 1952)
La creadora del mètode educatiu que porta el seu nom sempre va creure que “qualsevol ajuda innecessària és un obstacle per al desenvolupament”. El mètode Montessori es basa en el foment del joc en l’educació des de ben petits. L’objectiu fonamental d’aquest mètode és alliberar el potencial de desenvolupament personal de cada nen i nena en un entorn estructurat.
Concepción Arenal (España, 1820 - 1893)
Va tenir un paper clau en l’educació de les dones. Per poder estudiar a la universitat, va haver de disfressar-se d’home i va establir un precedent en la història de les universitats espanyoles. És per això que va decidir dedicar part de la seva vida a canviar els mètodes d’educació de les dones.
Rosa i Carolina Agazzi (Italia, 1866 - 1952; Italia, 1870 - 1945)
Dues mestres i pedagogues que van revolucionar l’educació infantil, des del naixement fins als sis anys. Com que treballaven amb nens i nenes tan petits, van poder entendre que l’aprenentatge havia de ser el més lliure possible, encara que fos dins d’una institució escolar.
María de Maeztu (España, 1871 - Argentina, 1948)
Va fundar una residència universitària per a dones que volien ser alguna cosa més que esposes, mares i mestresses de casa. Va contribuir en la redacció de diverses lleis d’educació per ajudar a les dones a rebre una educació.
Natàlia Perarnau
Last but not least, no podíem deixar fora d’aquesta llista la fundadora del mètode Kids&Us. La Natàlia és una dona emprenedora que ha trencat tots els esquemes de l’aprenentatge de l’anglès. Va desenvolupar i aplicar la seva pròpia metodologia i actualment milers d’alumnes aprenen anglès als centres Kids&Us.
Amb exemples positius com aquests, estem segurs que aconseguireu que els vostres fills i filles entenguin la importància d’aquest dia.