Quin és el moment ideal per introduir un segon idioma?

Quin és el moment ideal per introduir un segon idioma? L'aprenentatge d'un segon idioma en edat primerenca pot afectar l'adquisició de la llengua materna?  

La Marta García, directora de Producte de Kids&Us, i l'Héctor Ruiz, director de la International Science Teaching Foundation i investigador en psicologia cognitiva de l'aprenentatge, conversen sobre això. 

 

 

Marta García: Hi ha famílies que a vegades tenen dubtes sobre quin és el moment ideal per introduir un segon idioma i ens pregunten: «És massa aviat?» o «Anem tard?». Què els podríem dir a aquestes famílies?  

Héctor Ruiz: La veritat és que com més aviat, millor. La veritat és que els bebès ja van aprenent l’idioma matern des d’abans de néixer, escoltant la veu de la mare, que és la que poden escoltar millor des del ventre matern. Des d’aleshores ja van identificant els sons de la llengua, la fonètica.  

A partir del naixement, dels primers 3 anys, tot i que no ho sembli, també estan aprenent la gramàtica, el vocabulari i ho fan gràcies a aquestes estructures cerebrals que estan preparades específicament per aconseguir aquesta adquisició de la llengua d’aquesta manera que sembla, com dèiem abans, màgica i que és tan espontània.  

Fer-ho com més aviat millor sempre serà un avantatge.  

I quan és massa tard? Mai és massa tard per aprendre una llengua. El que passa és que si vols aprofitar aquesta facilitat, aquesta predisposició que té el cervell, doncs has de fer-ho abans dels 8 anys i tan aviat com es pugui.  

Marta García: Aquest període sensible per a l'adquisició de l’idioma dona sentit al criteri d'accés de nou alumnat a Kids&Us. De fet, nosaltres matriculem alumnes nous a la nostra metodologia fins als 7 anys perquè sabem que aquest període és el que facilita moltíssim l’aprenentatge natural, i l’experiència ens diu que, passada aquesta franja d'edat, és una miqueta complicat entrar en la dinàmica d’un mètode que exposa l’alumnat a un anglès natural, ric i, a vegades, amb certa complexitat.  

Héctor Ruiz: Efectivament; durant el període sensible, el nostre cervell està predisposat a un aprenentatge que ens resulta espontani. Sembla que no requereixi cap esforç. A partir dels 7 o 8 anys, si volem aprendre un nou idioma, ho podrem fer, però aquestes estructures que estaven especialitzades a aprendre un idioma ja no tindran la mateixa disponibilitat. El podrem aprendre perquè el nostre cervell és plàstic i podem aprendre gairebé qualsevol cosa, però implicarà un esforç més gran, un ensenyament explícit específic; no serà un aprenentatge tan fluid com el que ens permet aquest període sensible que està programat als nostres gens. 

Nueva llamada a la acción

 

Compártelo en >