Què vol dir aprendre anglès amb sentit? Per què aprenem més i millor quan alguna cosa ens resulta familiar?
Marta García, directora de Producte de Kids&Us, i Héctor Ruiz, director de la International Science Teaching Foundation i investigador en psicologia cognitiva de l'aprenentatge, conversen sobre això.
Marta García: A Kids&Us, el context que proporcionem per tal que l’alumnat aprengui anglès és molt important. Els nostres cursos tenen un personatge protagonista que té la mateixa edat que tenen els nostres alumnes, i el contingut del curs gira entorn d’unes històries, d’unes experiències que viuen aquests personatges. Com que tenen la mateixa edat que els nostres nens i nenes, són experiències molt similars a allò que viuen ells en primera persona.
Així aconseguim un aprenentatge significatiu. El que li passa al personatge del curs que estan fent és molt proper, els resulta molt familiar i, gràcies a això, poden aplicar l’anglès que aprenen perquè té sentit. És rellevant d’acord amb les persones que són i les experiències que estan vivint en el seu dia a dia. Exactament. I és que realment per aprendre, hem de donar significat a les nostres experiències.
Héctor Ruiz: Això és així perquè aprenem connectant el que experimentem amb el que ja sabem. El que ja sabem és el que forma part del nostre entorn, de les nostres vivències… Així doncs, quan el que estem vivint podem connectar-ho amb el que sabem, l’aprenentatge és molt més senzill. També hi ha una qüestió de motivació.
Quan podem donar significat a les coses, i a més són rellevants pels nostres propòsits, pels nostres interessos…, ens impliquem més a donar significat, perquè donar significat implica pensar i pensar requereix un esforç —ens agradi o no— i, per fer aquest esforç, s’ha d'estar motivat. S’ha de voler fer-ho. Quan volem entendre alguna cosa que ens interpel·la, hi posem més esforç i més motivació