D’aquí res farà un any de l’inici des que la pandèmia de la COVID-19 va irrompre de ple a les nostres vides i va interrompre moltíssimes coses. En un món que ha canviat tant en tan poc temps, en el qual s’han vist modificats tants processos i en el qual justament el món de la formació i de l’aprenentatge s’ha vist tan alterat, es parla molt de les necessitats futures pel que fa a l’ensenyament d’idiomes. Ens trobem en una situació en què, ara per ara, no es pot viatjar ni relacionar-nos socialment com abans, tampoc es pot interactuar entre països, cultures i, per tant, idiomes. Però, què passarà amb la necessitat d’aprendre idiomes?
És cert que la situació actual limita les possibilitats de viatjar, però la necessitat d’aprendre i, per tant, d’ensenyar idiomes, la necessitat de comunicar-se i relacionar-se amb el món seguirà existint. De fet, ensenyar idiomes pot ser ara més necessari que mai per un parell de motius.
El primer és que la crisi sanitària actual derivarà en una crisi econòmica futura. Sabem que, en aquestes situacions, la gent aposta especialment per la formació per tal d’adquirir nous coneixements que els permetin reinventar-se i enfrontar-se a dificultats i nous reptes professionals. L’anglès n’és un i és molt important.
El segon motiu és l’augment indiscutible dels canals de comunicació online. Aquests canals fan que estiguem més oberts i connectats al món que mai. Per tant, potser ara és més probable que algú necessiti aprendre idiomes per comunicar-se en un context laboral o formatiu, per exemple.
Tenint en compte la situació actual, la necessitat d’aprendre i ensenyar idiomes seguirà existint. Ara bé, la pandèmia ha impactat significativament en el món de l’ensenyament, no només d’idiomes, i les institucions educatives estem obligades a modernitzar-nos i preparar-nos per seguir proporcionant aquests coneixements en qualsevol context i assegurant la mateixa qualitat. En aquest sentit, si hi ha una cosa que hem tingut clara des del començament a Kids&Us és que el món del coneixement no es podia parar pel nostre alumnat. El cost de perdre mesos d’aprenentatge per a qualsevol nen o nena és altíssim. És per això que hem digitalitzat el nostre mètode amb l’objectiu de garantir l’aprenentatge en qualsevol escenari.
És clar que, veient la situació actual i futura, els nostres nens i joves hauran de preparar-se més decididament per a un context internacional que, probablement, serà encara més difícil i competitiu.
Com podem conciliar aquestes necessitats amb un aprenentatge de qualitat que també sigui segur per tothom?
- Comprometent-nos amb l’excel·lència, com sempre hem fet. Això no és un fet exclusiu de la situació actual, a Kids&Us és una manera permanent de treballar.
- Entenent les motivacions i metes del nostre alumnat: per a què necessiten l’anglès i com nosaltres podem estar al seu costat per ajudar-los.
- Adaptant-nos als nous entorns d’aprenentatge, que faciliten l’accés al coneixement en qualsevol context, i garantint que l’aprenentatge és igual de motivador, alhora que assegurem un seguiment individualitzat, la comunicació amb tots els implicats i, per descomptat, l’efectivitat en els resultats.
És evident que la crisi del coronavirus ha donat un impuls importantíssim a l’aprenentatge per un mitjà que, si bé és bastant nou i poc explorat per part dels centres educatius, és un mitjà en el qual les noves generacions es mouen com un peix a l’aigua. A més, tenint en compte que les fronteres físiques entre països es troben en un punt àlgid d’impermeabilitat, el món online que es desplega davant dels nostres joves és il·limitat. Ens agradi o no, els humans som “animals” sociables, socials i comunicatius. Aquesta comunicació succeirà tant sí com no i s’obrirà pas per on pugui fluir més fàcilment.
No hem d’oblidar que és important no deixar-ho en cap moment, ja que l’aprenentatge d’un idioma és una carrera de fons i la continuïtat és la clau. Un segon o tercer idioma ha de créixer amb la persona, com ho fa la llengua materna; és necessari que l’exposició i l’aprenentatge no parin, ja que el cost d’oportunitat d’un any perdut en l’educació en general és altíssim. En definitiva, la situació actual és circumstancial i no ha d’interrompre un procés que pot haver començat des que els nens i nenes són ben petits, com és el nostre cas i desaprofitar el bagatge acumulat.