Amb Kids&Us, l'Aprenentatge es converteix en una Aventura de Confiança i Cooperació
Marta García, directora de Producte en Kids&Us, i Héctor Ruiz, investigador en psicologia cognitiva de l'aprenentatge i director de la *International Science Teaching Foundation, conversen sobre això.
Marta García: Kids&Us s’anomena així perquè fa referència als nens i nenes, i aquest «Us» engloba els professionals tècnics i els professionals emocionals, que són les nostres famílies.
Algunes vegades, les nostres famílies venen preocupades als centres i ens diuen «He de saber anglès per ajudar el meu fill o la meva filla a casa?» i nosaltres els contestem que no, que estiguin tranquils, que això és responsabilitat nostra. Evidentment, però, tenen un rol fonamental en el procés d’aprenentatge i és ser un suport positiu, un estímul, l'actitud positiva i convençuda cap al fet que els seus fills i filles estiguin aprenent anglès; cal que demostrin admiració i entusiasme pels seus assoliments. Això farà que l'experiència sigui doblement productiva.
Héctor Ruiz: Això està molt alineat amb una de les teories de la motivació més importants, que diu que les persones estan motivades per aprendre primer allò en què se senten competents, en què se senten capaços d’aprendre, però sobretot, allò que els farà sentir part d’un grup, d’una família…
És per això que és tan important que la família no només demostri interès, que és clau, sinó que celebri l’aprenentatge, que s’interessi per saber què ha après, que doni suport en moments difícils i també que s’impliqui en la importància de complir amb els compromisos adquirits. Cal fer veure que aquests compromisos, al final, són de tots, oi?
Aquest aprenentatge, al final, no només afecta l’infant en qüestió, sinó que és comú: ho celebra tota la família i tota la família el sent com si fos seu.
Marta García: Molt sovint, a les nostres aules es dona una situació que ens crida molt l’atenció. El professorat, normalment el professorat nou que arriba a Kids&Us, se sorprèn de com i quant el nostre alumnat parla en anglès a les aules.
Sens dubte, perceben que els nostres alumnes se senten còmodes, segurs fent servir l’idioma, que tenen aquesta seguretat i confiança que moltes vegades ens falta quan aprenem un idioma estranger en unes circumstàncies diferents i ens fa vergonya, ens sentim molt cohibits… Passa sobretot quan ens hem de comunicar de manera natural i fluida en aquest idioma que no és el nostre i que sentim que és estrany.
Héctor Ruiz: Sí, la veritat és que si ens hi fixem, una de les barreres principals a l’hora d’aprendre un idioma és la falta de confiança per si aconseguirem aprendre’l o no. Això ens frena; és una carència autolimitant que fa que ens acabem posant barreres quan, en realitat, el que necessitem és confiar en nosaltres, provar i equivocar-nos. L'aprenentatge implica això: equivocar-se. Si no ens equivoquéssim, per què aprendríem?
Així doncs, és molt important adonar-se de la importància que l’entorn, un entorn com el que crea Kids&Us, facilita incrementar el que coneixem com a autoeficàcia. L’autoeficàcia és un concepte que sona molt lleig, però, en realitat, es refereix a la creença que serem capaços d’aprendre tot el que se’ns plantegi. Hi ha poques coses tan efectives per incrementar aquesta autoeficàcia, aquesta confiança en nosaltres mateixos, com assolir petits èxits… Adonar-nos que estem avançant.
Amb el mètode Kids&Us, és fàcil que els nens i nenes s’adonin que estan millorant perquè realment s'estan basant en una manera d’aprendre molt espontània i molt basada en la parla, en la conversa, en la interacció social. No m'estranya, doncs, que això acabi portant-los a apreciar-ho i que es llancin a parlar de seguida perquè no tenen por; l’entorn que genera aquesta comunitat d’aprenentatge fa que tothom se senti protegit, segur, oi? I que, per tant, es llanci a fer el que l’ajudarà a aprendre, que és intentar-ho, oi?
Marta García: A Kids&Us, també donem molta importància a l’ambient en què el nostre alumnat aprèn; cuidem molt l'espai on es produeix l'experiència d’aprenentatge perquè volem que se sentin còmodes, que hi hagi un ambient, una sensació de confort, que se sentin protegits i que, d'alguna manera, quan entrin a una classe, a una aula, a un centre Kids&Us entrin a un món que els acull, que els respecta i on tot dona sensació d’harmonia.
Héctor Ruiz: L’entorn d'aprenentatge és clau per aconseguir que els infants i les persones s’impliquin en el seu aprenentatge; sentir-se segurs, adonar-se que no passa res si t’equivoques o si alguna cosa et costa perquè trobaràs comprensió, trobaràs ajuda per solucionar les dificultats que puguis tenir.
Això ajuda moltíssim a generar aquesta confiança en un mateix, en intentar-ho, tot i que puguis equivocar-te perquè molt sovint això és el que ens frena: pensar que ens podem equivocar, pensar què pensaran els altres si m'equivoco, si no ho faig bé o si no hi tinc traça. Per tant, aquest entorn que faci sentir a tothom que no hi ha cap problema, que tots estem en la mateixa situació i que es tracta d’ajudar-nos, és fonamental per aconseguir un aprenentatge, diguem-ne «cooperatiu», que, al final, és la clau.