Musicoteràpia per aprendre anglès?

Recordeu quan vau agafar el vostre bebè en braços per primera vegada? Probablement, un dels vostres primers instints va ser el de cantar-li amb veu suau per calmar-lo.

El benestar que proporcionen les cançons de bressol és un dels millors exemples sobre els quals es desenvolupa la musicoteràpia, una disciplina terapèutica destinada a millorar la qualitat de vida i afavorir el desenvolupament a partir de les diverses facetes de la música.

Algunes activitats de la musicoteràpia també poden aplicar-se al desenvolupament del llenguatge i, per extensió, en l’aprenentatge d’una segona llengua com l’anglès.

 

Què és la musicoteràpia? En què consisteix la musicoteràpia per a nens i nenes?

La teràpia amb música és una de les tècniques més utilitzades pels professionals (terapeutes, psicòlegs, pedagogs, logopedes...) que treballen amb nens i nenes amb necessitats especials d’aprenentatge o amb diversitat funcional.

Consisteix a realitzar accions senzilles relacionades amb l’escolta, la interpretació i el joc al voltant de la música i dels diversos plans de l’estimulació (emocional, física, rítmica, estètica, social...).

El nostre cervell interpreta l’estímul musical de manera diferent a una imatge o una paraula escrita. Per això, la musicoteràpia s’utilitza sovint amb pacients amb dificultats de concentració i també té aplicacions a les aules amb nens i nenes de totes les edats i capacitats.

Moltes mestres d’educació infantil (i també professorat d’idiomes!) incorporen algunes de les tècniques de la musicoteràpia per afavorir aspectes tan diversos com l’expressió corporal, l’autoestima o el desenvolupament del llenguatge.

 

 

5 tècniques de la musicoteràpia infantil aplicables en el vostre dia a dia i en l’aprenentatge de l’anglès.

 

1. Cantar:

Cantar estimula l’aparell fonador dels nens i nenes, millora la memòria i afavoreix el desenvolupament del sistema nerviós i la connexió neuronal. A més, cantant aprenen paraules i estructures gramaticals de manera natural. Si, a més, la cançó té moviment, afavorim la coordinació de l’oïda i la consciència corporal.

Canciones en inglés para niños

 

2. Tocar un instrument:

En la musicoteràpia no és necessari saber tocar cap instrument en particular. Simplement, seguir el ritme amb el cos (picant de mans, per exemple) pot tenir efectes beneficiosos.

Instruments simples com un triangle, un petit tambor o una pandereta s’utilitzen tant en teràpia amb adults com amb nens i nenes.

En els més petits, a més d’estimular el seu sentit del ritme, la musicoteràpia millora la motricitat. Vinculat a l’adquisició del llenguatge, el ritme ajuda a entendre l’estructura de les paraules, els accents i les entonacions de les frases.

 

3. Escoltar música:

Tan simple i tan efectiu!

Escoltar música activament afavoreix l’atenció i la capacitat de concentració. A més, en funció de la peça escollida, l’audició musical pot afavorir la relaxació o activació dels nens i nenes.

A Youtube podeu trobar vídeos de diverses hores de durada de música infantil relaxant que podeu fer servir per a l’hora d’anar a dormir, o per ajudar-los a baixar de revolucions al final del dia, mentre ens banyem, preparem el sopar o triem un conte.

La música no només ajuda a relaxar els nens i nenes, també pot ser un bon aliat per a una estona de concentració o de lectura mentre fem els deures, muntem un trencaclosques...

 

4. Compondre una cançó: 

Aquesta tècnica de la musicoteràpia pot ser molt útil en l’aprenentatge de l’idioma.

Les nenes i nens han de substituir paraules d’una cançó que ja coneguin, fent-les encaixar en la melodia. Aquest joc afavoreix la seva consciència sobre l’estructura de les paraules, la rima i la fonètica. Si pensem en l’aprenentatge de l’anglès, és una manera fantàstica per utilitzar el vocabulari i practicar amb la pronunciació quan creem una rima.

 

5. Jocs musicals per a nens i nenes:

Hi ha diversos jocs musicals que podeu posar en pràctica amb nens i nenes d’educació infantil, a partir dels dos anys. Un dels més senzills és seguir les variacions del ritme de la música que toca l’adult (val una guitarra, una pandereta, la veu o simplement marcar el ritme amb palmes) mentre avancin per l’habitació (a poc a poc, molt ràpid o es quedin quiets quan la música o so s’aturi).

 

Aquesta activitat afavoreix la seva coordinació motora i la memòria per a retenir les normes.

Per introduir l’anglès en aquesta activitat, podeu treballar vocabulari vinculat al moviment i el ritme, com “Go!”, “Stop!” “Run!” “Fast”, Slow”.

Els jocs amb coreografia, en els quals substituïm una paraula per un gest de manera acumulativa (comencem per un i acabem cantant la cançó amb una pila de gestos diferents), funcionen molt bé a partir dels 3 o 4 anys i fins als 8 o 9, amb diferents graus de dificultat segons l’edat. Són fantàstics per introduir i fixar vocabulari, ja que associaran una paraula a un gest.

Proveu de cantar cançons amb els vostres petits com “Head and Shoulders, Knees and Toes” o "Wind the bobbing up" i ja ho veureu.

 

També els jocs amb coreografia rítmica com la nostra cançó “Your Tribe Speaks English”, en la qual en Santi Serratosa ens ensenya una coreografia de percussió corporal, són una bona manera de treballar aquestes habilitats en equip (o en família).

 

Amb nens i nenes una mica més grans, a partir dels 8 anys, podem jugar a parlar amb cançons. Proposem una situació i ells han de comunicar-se o mantenir una conversa utilitzant fragments de cançons que coneguin.

 

 

6 beneficis de la musicoteràpia en nens i nenes

 

1. Impulsa les funcions cognitives:

Nombrosos estudis avalen que la musicoteràpia millora la concentració i l’atenció dels nens i nenes i potencia la fixació de nous continguts. L’ús de la música amb finalitats terapèutiques afavoreix la creativitat, l’agilitat mental i la resolució de problemes.

 

2. Potencia l’expressió corporal:

La musicoteràpia contribueix al desenvolupament de l’expressió corporal, de la discriminació auditiva i la coordinació. En nens i nenes que estan a aprenent a parlar, contribueix a l’aprenentatge de la vocalització. I com no, amb la música i el moviment, els petits alliberen energia. La musicoteràpia associada al ball és una eina excel·lent per a nens i nenes i per a les dinàmiques a l’aula.

 

Niña tocando flauta

 

3. Contribueix a la maduració del cervell:

El cervell infantil està en constant desenvolupament i la música és capaç d’estimular àrees cerebrals com el lòbul temporal, el còrtex prefrontal o el cerebel. A més, escoltar música estimula l’alliberament de la dopamina, un neurotransmissor vinculat a l’estat d’ànim amb gran influència en la capacitat de l’aprenentatge i la presa de decisions.

 

4. Augmenta l'autoestima:

Les activitats de musicoteràpia poden fer que els nens i nenes se sentin més segurs de si mateixos i els sigui més fàcil connectar amb les seves emocions i expressar-les.

 

5. Afavoreix la socialització:

La música afavoreix la interacció amb els altres i fomenta l’expressió de la personalitat. Els psiquiatres i psicòlegs infantils utilitzen amb èxit la musicoteràpia per millorar les habilitats comunicatives de pacients amb autisme.

 

6. Ajuda al desenvolupament del llenguatge:

Un benefici que pot revertir en l’aprenentatge d’un segon idioma, com l’anglès. I és que la música contribueix al desenvolupament primerenc de les xarxes del procés auditiu en el cervell. Aquestes xarxes són les que utilitza el cervell per desxifrar i associar el sentit dels sons amb el significat en el llenguatge oral.

És una teràpia útil en casos de dislèxia o trastorns específics del llenguatge, amb l’aplicació a l’aprenentatge de qualsevol idioma.

Les cançons, per exemple, introdueixen vocabulari activant la memòria de l’àrea d’aprenentatge i de consciència fonològica.

S’ha demostrat que l’exposició constant a la música millora les habilitats de lectoescriptura, a través d’activitats simples com la repetició de rimes o patrons rítmics.

 

Seguiu atents al nostre blog, aviat us donarem uns quants trucs per aprendre anglès a través de cançons. No us ho perdeu!

 

Nueva llamada a la acción

 

 

Fonts:

Cirelli, Laura. (2018) Effects of maternal singing style on mother–infant arousal and behavior.

https://www.researchgate.net/publication/332101691_Effects_of_maternal_singing_style_on_mother-infant_arousal_and_behavior

Porter, Sam. (2016) Music therapy for children and adolescents with behavioural and emotional problems: a randomised controlled trial

https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcpp.12656

Vaillancourt, G. (2009) Música y musicoterapia: su importancia en el desarrollo infantil. Ed. Narcea.

Compártelo en >