Si digués que fa 30 anys s’estudiava d’una manera radicalment diferent de com s’estudia ara, no seria fidel a la realitat del tot. Sense cap mena de dubte, estem immersos en una revolució tecnològica que ens ha portat a consumir continguts en streaming, a emmagatzemar documents i fotografies al núvol o a controlar funcionalitats de casa nostra a través de l’smartphone. En l’educació, aquesta revolució marcada per la introducció de les noves tecnologies a l’aula encara està a les beceroles. És cert que hi ha pantalles digitals des de fa anys, s’han estès plataformes d’aprenentatge com el Moodle i fins i tot estan apareixent canals educatius a YouTube que reforcen els continguts i les explicacions que els professors donen a l’aula. Però, tret d’això, el sistema educatiu en el seu conjunt s’ha mantingut immòbil. Encara aprenem com ho fèiem fa 30 anys: les mateixes assignatures, les mateixes aules, el mateix sistema d’avaluació.
Aleshores, és això tota la innovació que ens espera en l’ensenyament?
Jo crec que no. El potencial de les noves tecnologies a dins de l’aula és infinit i, per sort, sempre hi ha propostes pioneres que ajuden a obrir nous camins. A Kids&Us vam decidir introduir les noves tecnologies per donar a les famílies un nou canal d’accés als nostres continguts. Sempre he defensat les classes presencials i el contacte humà, sobretot en edats primerenques, però també he insistit en què l’aprenentatge de l’anglès ha d’anar més enllà de les aules, i per això havíem de trobar una manera d’acostar aquest aprenentatge als nostres alumnes fossin on fossin. Tenint en compte que Kids&Us és una extraescolar i que per tant la dedicació presencial dels nostres alumnes és limitada, les noves eines digitals ens permeten que l’anglès pugui ser present en altres moments de la seva vida quotidiana i, a més, d’una manera còmoda. No ens enganyem: tant si ens agrada com si no, els nens i nenes passen moltes hores connectats. Així doncs, res millor que ser presents en el seu propi telèfon mòbil i/o tauleta. Molts pares i mares ens han fet arribar la seva preocupació perquè consideren que haver d’accedir a les aplicacions de Kids&Us a través del mòbil no és el més adequat, ja que poden arribar a continguts d’altres tipus. No crec que la solució sigui no deixar el telèfon mòbil als fills o prohibir-ne l’ús, sinó que cal fomentar l’ús responsable d’aquestes tecnologies donant un bon exemple, supervisant i corregint quan sigui necessari. I això ho hem de fer tots plegats. Si només ens fixem en els riscos i les distraccions que poden derivar d’aquestes noves tecnologies, ens perdrem tots els avantatges que ens poden oferir.
A Kids&Us vam introduir aplicacions per a l’alumnat ja fa uns anys i, amb el pas del temps, n’hem pogut comprovar les conseqüències positives, ja que les aplicacions faciliten l’accés als continguts de manera immediata, en qualsevol moment i des de qualsevol lloc. També incorporen jocs que permeten que els alumnes aprenguin jugant, cosa que els ajuda a interioritzar de manera natural els coneixements adquirits a l’aula. A més, quan els nens i nenes estan contents i relaxats, s’activen les xarxes neuronals de l’aprenentatge. I, sobretot, els jocs estimulen la seva motivació.
Moltes vegades hem sentit que les noves tecnologies han arribat per quedar-se. Jo diria que ja s’han quedat i encara els hi queda un llarg recorregut ple de possibilitats en el món de l’educació. Però la innovació a les aules va més enllà i tenim per endavant reptes com la cocreació de continguts i l’ús de Big Data, que ens permetrà adaptar l’ensenyament a les necessitats específiques de cada alumne, i fins i tot, per què no, el repte de repensar el concepte de classe.
La innovació en educació ens proporciona eines adaptades al moment actual que fomenten l’adquisició de noves habilitats i permeten ampliar els horitzons del coneixement. Les noves tecnologies, ara per ara les capdavanteres d’aquesta innovació, són un bon complement per a l’aprenentatge dels més petits. Convertim-les en les nostres aliades perquè ens ajudin a potenciar l’aprenentatge, perquè actuïn com un nou vehicle per fer-los arribar un suplement vitamínic d’anglès!