L’actitud com a punt de partida

Fem un exercici de reflexió. Quan et lleves al matí, a part d’anar al lavabo i mirar el mòbil, què més fas? Com estàs? Pots tenir son, pots tenir poques ganes de parlar o et pots llevar amb molta energia, però la manera com ho fas et pot condicionar el dia. Sincerament, quantes vegades has pensat que l’univers conspira contra teu, que tots els semàfors es posen en vermell quan et veuen arribar o que tothom s’ha conxorxat perquè tinguis un dia horrorós? Espero que en el fons no t’ho creguis!

La bona notícia és que normalment només depèn de tu redreçar un mal dia. Evidentment, no pots controlar els semàfors de la ciutat, però sí que pots fer que no t’afecti trobar-te’ls en vermell. I com es fa? Amb l’actitud, com si no? En Víctor Küppers no es cansa de repetir-ho en totes les seves ponències. Doctor en Humanitats, formador i conferenciant, va participar en la nostra Convenció Anual de 2015 a Toledo i en tenim molt bon record! Ell ha fet famosa la particular fórmula del valor de les persones: V=(C+H)xA, on V és el valor, C són els coneixements, H són les habilitats i A és l’actitud. En aquesta fórmula tot suma, menys l’actitud, que multiplica. Quanta raó! És clar que les aptituds i l’experiència són molt importants, moltíssim, però en paraules del mateix Victor Küppers: “a tu no et fa gran el que saps, ni l’experiència que tens, sinó la teva manera de ser. Totes les persones fantàstiques tenen una manera de ser fantàstica”. 

La docència i l’actitud

L’actitud sempre és important facis el que facis, però encara ho és més si et dediques al món de la docència, perquè et pots convertir en el mirall de moltes persones. La figura del professor pot ser una font d’inspiració per als nostres fills, o ben al contrari, però en qualsevol cas pot acabar sent un exemple a seguir, tant bo com dolent.

Com a professora puc dir que sents una gran responsabilitat quan et poses davant d’una classe, de vegades no tant pels continguts que has d’ensenyar, sinó justament per tot allò que no està escrit en cap guia docent. Començant per la higiene personal i la manera de vestir, fins al llenguatge verbal i el corporal, cada detall és important, ja que pot deixar empremta. Tots els teus actes poden ser imitats i cal ser coherent entre el que prediques i el que fas, i òbviament l’actitud forma part del paquet i hi té un pes molt important. Si, per exemple, demanéssim als estudiants què els agrada d’un professor, estic segura que el 90% de les respostes farien referència a la seva actitud: és agradable, alegre, apassionat/ada, empàtic/a, proper/a, comprensiu/iva, just/a, etc. L’actitud, sempre, com a punt de partida.

Recordo una conferència del formador i conferenciant Emilio Duró en què deia que les empreses haurien de contractar les persones segons com pugin les escales, ja que qui puja escales fent saltirons o amb energia demostra una actitud molt diferent de qui les puja arrossegant els peus. Un docent amb actitud positiva pot provocar grans canvis en els seus alumnes, perquè els infants i els joves són mal·leables i oberts a nodrir-se del seu entorn.

Un professor pot ser una eminència en la seva matèria però, si li manca actitud, difícilment podrà transmetre tot el seu coneixement. En canvi, també hi ha professors que potser tenen menys domini d’una matèria concreta, però a més  d’aconseguir que els alumnes aprenguin, aconsegueixen fer-los créixer com a persones.

L’actitud de com encares el dia a dia marca la teva trajectòria, professional i personal i, a més, s’encomana. Hi ha un vídeo molt divertit d’uns alumnes de primària que decideixen com començaran el dia: amb una abraçada de la mestra, ballant o amb un xoca-la! Mira’t el vídeo i fixa’t en la mestra, la seva actitud, el seu somriure, la seva disposició absoluta. Aquests són els professors que marcaran els nostres fills.

I tu, com vols començar el dia? Ballant? 

Compártelo en >