He sentit a dir algunes vegades que és més important ser capaç de fer bones preguntes que de donar bones respostes. Penso que aquesta afirmació, tot i que d’entrada pot semblar una mica inversemblant, té molt de sentit i m’agradaria analitzar-la.
En el context habitual dels meus posts, aquesta frase em fa pensar en com encetem converses amb els nostres fills, ja des de ben petits, per poder cultivar i afavorir la comunicació. Dominar l’art de fer preguntes als nostres fills pot generar converses, reflexions, confidències... però no dominar-lo, ens pot dur a tots a un cul-de-sac amb respostes monosil·làbiques, o el que és el mateix, no anar més enllà d’un Sí o un NO majúsculs. Però avui no voldria fer una reflexió sobre com fer que la comunicació sigui fluïda, sinó més aviat com encendre l’espurna del pensament crític en els nostres fills.
Ja fa uns anys, durant unes vacances vam conèixer una mare nord-americana que viatjava amb els seus dos fills. En aquell moment el nostre país estava enfonsat en una de les pitjors crisis. Aquella mare de dos nens, un de 10 i un de 14, va voler saber per boca nostra quina era realment la magnitud de la tragèdia. Vam estar parlant i em va cridar molt l’atenció que, mentre els meus fills d’edats similars no participaven gens de la conversa, els seus estaven perfectament integrats tot i la seva joventut. Era evident que aquells nens havien tingut algun estímul diferent dels meus, un estímul que havia despertat el pensament crític i la capacitat d’opinar. En una segona conversa, i més pendent de les estratègies de la mare que del tema en qüestió, vaig aconseguir veure el truc. Aquella mare tenia el costum d’anar aturant la conversa amb certa freqüència, dirigir-se als seus fills i demanar-los: “I tu, què en penses d’això que t’estan explicant?” Els nens no podien abaixar la guàrdia en cap moment, escoltaven atentament i processaven la informació sabent que en algun moment o altre cauria la pregunta màgica. Aquella constatació em va fer pensar molt, no tan sols en com estimulem el pensament crític des de casa, sinó sobretot també en com es fa des del nostre sistema educatiu.
Porto uns quants anys fent de professora d’anglès i he observat que els nostres joves tenen molt poques ganes i pocs arguments per exposar la seva opinió més enllà de temes banals. Jo sempre havia pensat que això era normal degut a l’edat i la immaduresa dels nois, però amb el temps i l’experiència, he vist que no és així. El nostre sistema educatiu pateix una malaltia i és que no encén espurnes, és una educació plana en què el professor dóna (en els millors dels casos) i l’alumne rep. És un sistema clarament unidireccional. Dubto que quan s’estudien els Reis Catòlics a l’escola hi hagi gaires docents que demanin als seus alumnes què pensen de tot allò que van fer, o si hi veuen algun paral·lelisme amb la situació actual, o si les seves decisions polítiques poden haver tingut un impacte en l’actualitat. Seria una grata sorpresa que ho fessin.
Em consta que hi ha sistemes educatius a Europa en què una assignatura com religió, que en alguns casos es pot considerar una “assignatura maria”, té un pes important en el currículum. Podríem pensar que la raó és perquè es tracta d’un país o d’una escola molt religiosa, però no és així. En aquests casos, es tracta d’escoles en què s’estudien 2 o 3 religions, per exemple: cristianisme, islamisme i budisme, i els nens aprenen per quins principis es regeix cada una d’elles. L’examen, i per tant el repte, no consisteix a “vomitar” informació, sinó a resoldre una situació o un conflicte ficticis des del punt de vista de cada religió. En aquest cas no hi ha cap resposta correcta o incorrecta, sempre que l’alumne argumenti adequadament la decisió que ha pres posant-se a la pell del practicant d’una religió determinada. Sens dubte, enfocada d’aquesta manera, l’assignatura pren una altra dimensió, perquè a part de forçar a pensar i a interpretar, serveix per aprendre a ser més oberts i empàtics.
I per tancar aquest post i fer-te rumiar una mica sobre la importància de potenciar el desenvolupament del pensament crític tant des de casa com des de l’escola, et deixo amb una frase que vaig sentir fa pocs dies en una conferència: “Qui no pensi té un alt risc que el seu lloc de treball es robotitzi”. I tu, què en penses de tot això que he explicat?
Articles més populars
- Activitats per explicar el Dia Internacional de la Dona a nens i nenes
- Com cuidar el medi ambient: 10 propostes per a nens i nenes
- Jocs i activitats per estimular l’aprenentatge de llengües en els nens i nenes
- Top 10 de les millors cançons fàcils en anglès per a nens i nenes
- Contes en anglès per a nens i nenes
Trova i tuoi contenuti
- Aprendre anglès (120)
- Mètode Kids&Us (54)
- Blog de Natalia (45)
- Consells per aprendre l'anglès (15)
- Activitats en anglès (12)
- Activitats en família (9)
- Cançons en anglès (8)
- Vídeos en inglés (6)
- Kids&Us (5)
- Educació en família (4)
- Llibres en anglès (4)
- Nadal (3)
- Stay At Home (3)
- aprendre anglès a casa (3)
- manualitats per a nens (3)
- Activitats per Nadal (2)
- Cap d'Any (2)
- Contes en anglès (2)
- Educació (2)
- Jocs en anglès (2)
- Pel·lícules en anglès (2)
- aprendreanglès (2)
- les estacions de l'any en anglès (2)
- #adaptacióalcanvi (1)
- Aprender inglés (1)
- Art per a nens (1)
- Ballar (1)
- Colors arc de Sant Martí en anglès (1)
- Colors en anglès (1)
- Dia Internacional de l'Educació (1)
- Dia Internacional del Llibre (1)
- Dia Mundial de l'Art (1)
- Dia de la Dona (1)
- Dia del Llibre (1)
- Fun Weeks (1)
- Jocs Olímpics (1)
- Juegos en inglés (1)
- Listening (1)
- Música en anglès (1)
- Nadales en anglès (1)
- Propòsits (1)
- Saint Patrick (1)
- Sant Jordi (1)
- Sant Patrici (1)
- Sant Valentí (1)
- Vocabulari (1)
- abecedari en anglès (1)
- actitud (1)
- activitats de vacances (1)
- alfabet anglès (1)
- ambient (1)
- any (1)
- aprendre amb els sentits (1)
- cinc sentits (1)
- contes (1)
- creativitat (1)
- cuinar en família (1)
- ecològicmedi (1)
- expressions en anglès (1)
- història de l'art per a nens (1)
- jugar (1)
- lectura (1)
- manualitats (1)
- obres d'art famoses per a nens (1)
- paraules esportives en anglès (1)
- plans en família (1)
- positivadocència (1)
- primavera per a nens (1)
- receptes de cuina (1)
- receptes en anglès (1)
- setmanes temàtiques (1)
Archivio
- 2020 mayo (10)
- 2020 diciembre (7)
- 2020 noviembre (6)
- 2022 marzo (6)
- 2020 abril (5)
- 2020 octubre (5)
- 2021 mayo (5)
- 2021 noviembre (5)
- 2021 diciembre (5)
- 2022 enero (5)
- 2024 enero (5)
- 2024 agosto (5)
- 2016 agosto (4)
- 2020 septiembre (4)
- 2021 enero (4)
- 2021 febrero (4)
- 2021 marzo (4)
- 2021 julio (4)
- 2021 agosto (4)
- 2021 septiembre (4)
- 2021 octubre (4)
- 2022 febrero (4)
- 2022 agosto (4)
- 2022 octubre (4)
- 2023 enero (4)
- 2024 febrero (4)
- 2024 abril (4)
- 2024 septiembre (4)
- 2024 octubre (4)
- 2017 marzo (3)
- 2020 junio (3)
- 2020 julio (3)
- 2021 abril (3)
- 2021 junio (3)
- 2022 abril (3)
- 2022 junio (3)
- 2023 diciembre (3)
- 2024 marzo (3)
- 2024 junio (3)
- 2017 enero (2)
- 2017 febrero (2)
- 2017 mayo (2)
- 2017 junio (2)
- 2017 julio (2)
- 2017 octubre (2)
- 2020 agosto (2)
- 2022 mayo (2)
- 2022 julio (2)
- 2022 noviembre (2)
- 2022 diciembre (2)
- 2023 mayo (2)
- 2023 julio (2)
- 2024 mayo (2)
- 2024 julio (2)
- 2024 noviembre (2)
- 2016 octubre (1)
- 2016 noviembre (1)
- 2016 diciembre (1)
- 2017 abril (1)
- 2017 septiembre (1)
- 2017 noviembre (1)
- 2017 diciembre (1)
- 2018 enero (1)
- 2018 febrero (1)
- 2018 agosto (1)
- 2018 septiembre (1)
- 2018 noviembre (1)
- 2018 diciembre (1)
- 2019 enero (1)
- 2019 abril (1)
- 2019 octubre (1)
- 2020 marzo (1)
- 2022 septiembre (1)
- 2023 agosto (1)
- 2023 septiembre (1)