Per què les nenes i els nens aprenen més i millor quan el contingut està en forma d'història?
Marta García, directora de Producte en Kids&Us, i Héctor Ruiz, investigador en psicologia cognitiva de l'aprenentatge i director de la International Science Teaching Foundation, conversen sobre això.
Marta García: Molt sovint, es tendeix a relacionar l’anglès per a nens i nenes petits amb ensenyar paraules i, a vegades, les famílies estan molt orgulloses que els seus fills hagin après tots els colors en anglès o que sàpiguen comptar de l’1 al 100 en anglès. A Kids&Us, no ens centrem únicament, o principalment, a aprendre paraules, sinó que el més important per nosaltres és que el nostre alumnat aprengui estructures, frases. De fet, això és el que significa ensenyar gramàtica.
Quan les famílies ens pregunten «Quan començareu a ensenyar la gramàtica de l’anglès?», els responem que ho fem des del primer dia, des que els bebès d’un any comencen amb nosaltres a Mousy. Ensenyar-los a dir «This is a yellow bird», per exemple, és ensenyar-los una estructura gramatical. Això és molt important perquè, al final, durant aquests primers anys de vida, el nostre alumnat està incorporant la gramàtica de manera inconscient a través de la pràctica i la repetició.
Arriba un moment en què quan els ensenyem explícitament que la tercera persona del singular en present simple porta una s al final del verb, ells ja ho saben i ens diuen «Sí, és que això ja ho sé perquè fa molts anys que ho faig servir».
Héctor Ruiz: De fet, tothom es pot adonar que hem desenvolupat l’aprenentatge de la gramàtica de la llengua materna sense gairebé haver-ne estat conscients. Això és així perquè tots som conscients que no té cap sentit dir coses com «Ahir estic malalt» o «El nen pomes menjant». Amb la gramàtica, també tenim aquesta capacitat; precisament en aquest sistema d'aprenentatge del cervell, en aquesta predisposició per aprendre la llengua materna, també s’hi inclou l’aprenentatge de la gramàtica de manera espontània i natural.
L'aprenentatge de la gramàtica que llavors podem formalitzar, com se sol fer a l'escola, evidentment, ens ajudarà a aprendre la llengua de manera més normativa. Tot i això, en un procés d’aprendre la llengua de manera natural com el que proposa Kids&Us, també té sentit que en aquest ensenyament explícit, la gramàtica arribi més tard, quan, en realitat, el nen o nena ja ha adquirit gran part d’aquest coneixement gramatical de manera espontània. A molta gent li pot semblar estrany que no entreu directament a ensenyar gramàtica, pel fet que la manera d'aprendre un segon idioma, quan un ja ha passat aquest període sensible, es beneficia d’un ensenyament explícit de la gramàtica per poder anar d’una competència conscient a una competència inconscient.
Quan esteu utilitzant un mètode natural, en realitat, és a l’inrevés: comences des de la competència inconscient, estàs aprenent gramàtica sense adonar-te’n gràcies a la capacitat del cervell per fer-ho. Així doncs, introdueixes la gramàtica a posteriori per acabar de perfeccionar el llenguatge i, sobretot, per assegurar-te que sigui correcte normativament.
Marta García: I així és com ho fem a Kids&Us, efectivament. No és que no ensenyem mai gramàtica explícitament; ho fem quan el cervell del nostre alumnat està preparat per poder-ho fer, sense que suposi una confusió o una absurditat. Tot i això, és cert que, quan passa, ja tenen gran part de la gramàtica o les regles principals molt interioritzades. Fa poc vam escoltar el testimoni d’una alumna de Kids&Us que ens deia «És que jo sé que el que em sona bé en anglès és correcte» perquè ha desenvolupat el que nosaltres anomenem reflexos lingüístics, o aquesta «intuïció» que sempre acaba sent encertada.
Héctor Ruiz: Aquest és un altre dels avantatges d’aprendre l’idioma durant el període sensible: aprens gramàtica sense adonar-te’n.
Vols saber més sobre el mètode Kids&Us? Contacta amb el teu centre Kids&Us més pròxim.