WhatsApp, Telegram, Twitter, Instagram, Facebook, Gmail... Segur que coneixes la majoria d’aquestes xarxes i aplicacions. De fet, posaria la mà al foc i crec que poques vegades em cremaria. Totes serveixen per comunicar. Unes ens posen al dia de tot el que passa a qualsevol part del món i en qualsevol moment i d’altres, com WhatsApp, ens permeten estar en contacte continu amb persones del nostre entorn. Què tenen en comú? Que totes atrauen constantment la nostra atenció cap al mòbil. No has pensat mai que se’ns està escapant una mica de les mans? Perquè, al capdavall, la vida és allò que passa fora d’una pantalla.
En un estudi recent de Norton (Symantec), amb més de 7.000 pares d’Europa i el Pròxim Orient sobre l’ús dels mòbils i el repte que suposa quan tens fills, el 41% dels pares reconeixen que els seus fills els han renyat alguna vegada per passar massa estona amb el mòbil o fer-ho en llocs poc adequats, com per exemple a taula. En un altre estudi britànic, més del 70% dels nens enquestats desitjaven que els seus pares estiguessin menys temps amb el mòbil i més amb ells, i un de cada 10 assegurava que els seus pares preferien estar amb el mòbil abans que parlar amb ell. Sense cap mena de dubte, això ens ha de fer reflexionar.
No podem demanar als nostres fills que no estiguin tot el dia connectats a pantalles quan nosaltres no deixem els telèfons ni quan som a casa... amb ells. És tal la nostra dependència que fins i tot grans empreses han aprofitat l’avinentesa per captar la nostra atenció i fer campanyes publicitàries amb la idea de fer-nos canviar el xip. És el cas d’IKEA. El gegant suec ens va fer veure en la seva última campanya que sabem molt més de la vida dels famosos que de la nostra família, que coneixem més les novetats de les xarxes socials que els somnis i aspiracions de la nostra parella o el grup de música preferit dels nostres fills. La proposta que ens feia era mantenir els mòbils allunyats dels àpats nadalencs, ben guardats en una capsa DIY com a centre de taula. La idea em sembla molt encertada i segueix en línia amb altres campanyes anteriors en què fomentaven els sopars en família.
Tot i que és sorprenent que la publicitat de les grans empreses sigui la que ens recordi que abusem del mòbil i que ens hem distanciat de tot allò que passa fora d’una pantalla, celebrem que ho faci. Altres exemples entranyables són Toys’r’us i Famosa, que aquest Nadal ens han animat a compartir moments de joc amb els nostres fills i a passar més temps junts, perquè l’avui és tan efímer com la seva infantesa. I si parlem de l’ús del mòbil durant els àpats, m’ha encantat la proposta de la cadena de restaurants britànica Frankie&Benny’s: els nens menjaven de franc si els pares guardaven els mòbils tancats amb clau mentre seien a taula.
Sempre som a temps de canviar d’hàbits, o sigui que t’animo a sumar-te a aquestes iniciatives. Sigues tu el primer o la primera de donar exemple als teus fills. I si necessites motius per fer-ho, tot i que la llista podria ser llarguíssima, jo te’n donaré 5:
- Poques, poquíssimes vegades, hi ha alguna cosa tan important com per estar connectat contínuament.
- La vida es veu millor sense una pantalla entremig.
- Ets a taula, amb la família, dinant o sopant i necessites totes dues mans!
- Hauries d’estar més pendent d’allò que passa al teu voltant.
- Res no pot substituir mirar-los als ulls.
I ara ja ho saps, tots tenim un propòsit nou per a l’any que acaba de començar: desconnectar del mòbil i connectar amb el tot. T’hi apuntes?