El coronavirus ha motivat canvis en horaris, rutines i hàbits de l’alumnat. Aquests canvis radicals han provocat que el dia a dia d’aquests nens i nenes s’hagi convertit en una nova realitat a la qual s’han d’adaptar. Durant aquests últims mesos, el professorat ha vist com la feina se li multiplicava; algunes vegades, les famílies s’han convertit en professors i l’alumnat ha hagut d’adaptar-se a la nova realitat de l’educació.
Com afectaran aquests canvis als alumnes, des dels més petits fins als més grans, pel que fa a l’aprenentatge d’idiomes? El més important de tot això és saber què s’ha de fer perquè els afecti el mínim.
En primer lloc, és fonamental mostrar una actitud oberta i positiva pel que fa a l’aprenentatge d’idiomes, encara que l’entorn o les eines de treball hagin canviat molt. Aprendre idiomes, independentment de la pandèmia, segueix sent un MUST.
També hem d’estar preparats per adaptar-nos i ser flexibles als nous entorns d’aprenentatge. L’educació virtual s’ha imposat per necessitat, però també ha demostrat que, si està ben plantejada, és una alternativa a la presencialitat. Som capaços d’ensenyar i els nens i nenes són capaços d’aprendre en el món virtual. El que hem de fer és aprendre a utilitzar aquest nou model, perquè ha arribat per quedar-se.
El suport a les famílies i l’alumnat també és un element clau per reduir l’impacte dels canvis de l’entorn. Els processos de canvi són dolorosos, sovint provoquen incomoditat. La tasca de les institucions educatives és la de proporcionar tot el suport i confiança necessaris perquè la transició es faci de la millor manera possible. Alhora, hem de ser accessibles perquè tant l’alumnat com les famílies ens puguin fer arribar dubtes, inquietuds, etc. i perquè també nosaltres els puguem comunicar l’evolució en el procés.
En definitiva, el que ha passat aquests darrers mesos pot modernitzar el sistema educatiu, si en sabem extreure l’aprenentatge correcte, i això serà beneficiós per a tothom.
No cal dir que si hi ha una característica comuna tant en nens com en adolescents és la seva capacitat per reinventar-se i sorprendre’ns. Potser aquesta és la situació perfecta perquè puguin fer-ho.