Després d’acabar el curs passat confinats i d’un estiu ple de debats sobre com garantir una tornada a l’escola segura, les escoles han tornat a obrir les portes amb totes les precaucions de prevenció davant del coronavirus i ara el punt de mira està posat en les activitats extraescolars. Són un risc afegit per als nostres fills i filles o són més importants que mai per ajudar-los en el seu desenvolupament personal i gestionar millor la situació d’incertesa que estem vivint?
En aquesta publicació et convidem a reflexionar sobre el valor de les activitats extraescolars en l’educació i el desenvolupament dels nostres fills i filles i, a més de donar-te algunes pinzellades del gran ventall d’activitats que hi ha disponibles avui dia, també et volem oferir alguns consells per triar aquella activitat que millor s’adapti a les necessitats de la teva família.
Per a organismes internacionals com la UNESCO o la OCDE, les activitats extraescolars són un element d’impacte en el desenvolupament cognitiu i social de nens i adolescents. Si voleu aprofundir sobre aquest punt, et recomanem aquest article que recull les opinions d’Albert Sangrà, director acadèmic de la Càtedra UNESCO d’Educació i Tecnologia per al Canvi Social. Ja sigui anglès, patinatge o robòtica, les activitats fora de l’horari lectiu han de tenir un objectiu comú: enriquir els nostres fills i filles. Cada activitat aportarà matisos a aquesta riquesa en forma de més i millors coneixements en camps específics, el desenvolupament de la seva creativitat o de les seves habilitats socials.
A continuació, et resumim quatre dels principals beneficis de les activitats extraescolars per a nens i nenes de qualsevol edat.
Si féssim una pluja d’idees de les activitats extraescolars que ens vinguessin ràpidament al cap, la majoria de persones pensaríem en l’anglès, la natació, el futbol, el bàsquet, la dansa, la música o les manualitats, entre moltes altres. O el que és el mateix: en activitats formatives, esportives i artístiques. Però avui volem proposar-te un nou enfocament.
Segons un estudi que vam encarregar a la consultora Salvetti Llombart i en què van participar gairebé 8.000 pares i mares, les activitats extraescolars, siguin esportives, classes de pintura o d’anglès, es poden classificar en tres grans grups: les de supervivència, les aficions i les trendy.
Formen part d’aquest grup totes aquelles activitats imprescindibles per al desenvolupament de nens i nenes. De entre totes, l’anglès és l’activitat estrella, però també el reforç escolar o la natació són considerades activitats de supervivència perquè ajuden a completar la formació de l’escola i ajuden als més petits a estar més ben preparats per al món que els envolta. Solen ser activitats no negociables en la majoria de les famílies i això fa que es comencin en edats primerenques i que siguin activitats estables en el temps.
Si les extraescolars de supervivència no són negociables per als pares i mares, les que responen a passions o aficions no són negociables per als fills. Dependrà de cada cas, però ho són la majoria d’esports i les activitats artístiques, des de les manualitats a les classes de pintura o de música. Responen als gustos i als interessos de nens i nenes i també són importants en el seu desenvolupament personal perquè fomenten la seva creativitat, el valor de l’esforç i del treball en equip.
El que és trendy en aquest cas no pot ser més variat ni més canviant. Són les activitats de capritx que responen tant a la curiositat de pares i mares com de fills i filles i solen estar més o menys de moda segons la temporada.
Entrarien en aquest grup els tallers de cuina o pastisseria, fins i tot la robòtica, els escacs, la informàtica i altres idiomes més enllà de l’anglès. No es consideren extraescolars tan estables com les anteriors perquè responen a modes i a proves. Es comencen, es gaudeixen o no, i es deixen. Són una gran oportunitat per explorar nous interessos i descobrir possibles noves aficions.
Encara que el ventall d’extraescolars sigui molt ampli, convé reflexionar sobre què volem que aporti cada activitat als nostres fills i filles, més enllà de coneixements i diversió. És freqüent que en edats primerenques els pares i mares vulguem fomentar la interacció dels nostres fills i filles amb altres nens i nenes perquè aprenguin a socialitzar-se, i que, a mida que es facin més grans, ens preocupi millorar el seu rendiment acadèmic o que ampliïn coneixements en camps que no fan a l’escola.
Sigui com sigui, us volem donar alguns consells que et poden ajudar a triar l’activitat escolar més adequada per als teus fills i/o filles:
El ventall d’activitats extraescolars disponibles avui dia en escoles, centres d’ensenyament i altres organitzacions especialitzades és, sense cap mena de dubte, molt ampli, però aquesta varietat juga a favor dels nostres fills i filles perquè podem triar el que més encaixa amb els nostres valors, les seves aficions i el nostre estil de vida. Et convidem a seguir llegint el blog per descobrir més beneficis de les extraescolars i més activitats enriquidores per als més petits de la casa.